Vem formar oss?

Arv och miljö är erkända faktorer som forma oss till att bli den vi är. Allt beror på vilka föräldrar vi har, deras ekonomiska status, uppväxtmiljö och så vidare.
 
Mina föräldrar är invandrare, de flyttade hit i slutet av 50-talet. Min mamma från Finland. Hon växte upp i en liten by där alla var bönder och hon ville absolut inte bli bondfru, så hon tog båten över till Sverige när hon var 16 år och hyrde ett rum hos en tant, Steffi som vi kom att kalla henne. Hon blev som vår mormor. Mamma började jobba på LM Eriksson på telefonplan i Stockholm.
 
Min pappa kom som flyktning från ett krigshärjat Tyskland när han var runt 8 år. Fick börja skolan i ett land där han inte kunde språket. Då fanns det inte någon svenskundervisning utan det var bara att lära sig genom att vara med på lektionerna.
Pappa bodde i Katrineholm, efter skolan började han som springpojke på LM Eriksson i Katrineholm för att sedan flytta upp till Stockholm.
Där träffades mina föräldrar över ett ritbord, flyttade ihop för att senare gifta sig och så kom min syster och fyra år senare damp jag ner.
 
Vi bodde först i Hagsätra i en trea för att sedan 1969 flytta till det nybyggda Skärholmen där mina föräldrar köpte ett radhus på Varpholmsgränd.
Vi levde som de flesta familjer, pappa jobbade heltid, mamma var hemma tills jag började lekskolan då började även hon jobba.
Vi firade jul, nyår och allt det där som vanliga människor gör. Mina föräldrar hade fester med sina vänner.
Min pappa var med i en Folkrace förening där vi umgicks med likasinnade och körde folkrace. Det var jätteroligt.
Jag fick vänner på den nya gården, vi lekte och var ute mycket. Röda vita rosen, kull, burken och allt vad det nu hette.
Jag fick vara som alla andra i några år av mitt liv.
 
Men så en dag ringde en farbror på vår dörr, han var jätte trevlig och pratade om ett paradis. Min pappa bjöd in honom och efter det förändrades mitt liv radikalt.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0