Glad och ledsen på samma dag

Tänk vad känslorna kan förändras under en och samma dag.
Idag har varit en sådan dag.
 
Jag har åkt iväg med min älskade häst till hennes uppfödare eftersom hon inte håller varken till trav eller ridhäst. Hon är bara fyra år och har utslitna knän.
Har varit i vår ägo i knappt ett år och det har bara strulat.
Hon gjorde ett provlopp i Mars och sen har hon i princip haft semester hela sommaren och jag började sätta igång henne för några veckor sen med skritt ute i skogen.
Hon var pigg och fräsch i någon vecka sen började hon snubbla.
Som jag skrev i tisdags så blev hon utdömd som aktiv häst.
 
Min söta goa Niras Matchless. Vi hann lagom lära känna varandra så var den resan slut. Det enda positiva med detta år är att jag har lärt mig ännu mer om våra underbara hästar och vikten av att lyssna på hur de mår och att de verkligen talar till oss om vi bara lär oss se det. Hästar har ett väldigt tydligt språk om vi bara låter dom prata genom sitt kroppspråk. Finns inga elaka hästar, men när de har ont kan de bli tjuriga, griniga och vi kan tycka att de bara är elaka.
Men om en häst som har varit sammarbetsvillig och plötsligt ändrar beteende så är det dumt att bara dra den slutsatsen att de är elaka och vill ta över och vi ska vinna. Det sätts på mer hjälpmedel som skarpare bett, inspänningstyglar och annat! Men kanske vi där skulle stanna upp och börja tänka....
 
Niras Matchless
 
En häst har inget annat sätt att säga det på att nu går det inte, jag har ont någonstans än sitt kroppspråk. Min lärdom är att när en häst ändrar sitt beteende kolla då igenom hästen och se vad det är som stör den. Det kan vara allt från tänder till trasiga knän.
Var lyhörd och ärlig mot din häst så kommer du att upptäcka hur mycket den säger till dig bara genom sin kropp.
 
 
Det roliga som hänt i dag är att jag har hittat en ny blivande kompis.
Han är betald  kommer med båt från Estland till helgen. Det känns så roligt och spännande. Nu får jag lära känna en ny individ och lära mig hans språk. Jag hoppas att han stannar i mer än ett år.
Han heter Jupiter och ska vara en lugn och trevlig häst att hålla på med. Passar en gammal dam som mig ;)
 

Jupiter
 
Hästar är mitt liv och de skänker mig så mycket glädje. Jag kan leva i nuet och bara finnas till utan en Gud och Satan i mitt huvud. Jag kan släppa mitt tidigare liv som hamnar mer och mer i bakgrunden. Ibland känns det som att jag alltid levt såhär och att jag aldrig varit ett Jehovas Vittne och allt vad det inneburit i ångest, dåligt samvete att aldrig göra tillräckligt, att alltid tänka på att göra det som är rätt i Guds ögon, att alltid känna sig jagad av att sätta Guds intressen främst vilket var att vara med på alla möten, studera Bibeln och läsa all litteratur som JV gav ut och sist men inte minst att Predika.
 
Jag kan känna så stor glädje att bara få vara hemma och njuta av att inte behöva åka iväg någonstans och bara ägna mitt liv åt det jag helst av allt vill... hålla på med mina djur och det utan dåligt samvete :)
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0